Tel: 06-1-201-4102 Email: ofe@ofe.hu
1012 Budapest, Logodi u. 22-24.
KEZDŐLAP - Bemutatkozunk - Tevékenységünk - Gyakori kérdések - Kapcsolat

Hírek - Sajtószoba - Belépés az egyesületbe - Rendezvényeink - Online tanácsadó iroda - Média kampány - Publikációk, előadások - E-learning - Kiadványaink - Reklám és fogyasztóvédelem - Békéltető testület - Jogi kalauz - Nyilvántartások, adatbázisok - Linkgyüjtemény - Nemzetközi kapcsolatok - Archívum

Hasznos tudnivalók:

Fogalomtár


Támogatók:








Intenzív jegybanki tájékoztatás és

segítségnyújtás az elszámoláshoz

Az MNB és a vele együttműködő civil szervezetek valamennyi kommunikációs csatornán intenzív tájékoztatást és segítséget nyújtanak az elszámolási és forintosítási fogyasztói tudnivalók, esetleges panasztételi, jogorvoslati lehetőségek megismertetéséért. A jegybank felkészült ügyfélszolgálattal, honlapjának részletes tájékoztatóival, videó- és animációs filmekkel, tematikus kiadványokkal és országos civil tájékoztatási kampánnyal informálja az ügyfeleket.

Közel 2 millió fogyasztó kapta kézhez e napokban zökkenőmentesen banki elszámolási értesítőjét, így különösen fontossá vált az érintettek megfelelő, az elszámolás-forintosítás menetéhez igazodó naprakész tájékoztatása. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) ezért honlapja Elszámolási és forintosítási információk menüpontjában a folyamattal kapcsolatos minden lényegi tudnivalót – így a leggyakoribb fogyasztói kérdéseket és válaszokat, fogyasztóvédelmi Pénzügyi Navigátor Füzeteinek tematikus példányait, a témáról szóló egy perces közérthető videóinterjúkat és a tájékoztató levelet bemutató animációs kisfilmeket, illetve a vonatkozó jogszabályokat, letölthető formanyomtatványokat – közzétett.
 
Az ügyfélcentrikus tájékoztatás érdekében az MNB honlapján túl hivatalos Facebook oldalán, illetve Youtube csatornáján is elérhetővé tette az elszámolási tudnivalókról szóló egy perces videóinterjú-sorozatot, valamint itt is megjelentette – a tájékoztató levelek felépítését bemutató és azok értelmezését segítő – animációs filmsorozatát. A jegybank által készített, a folyamatot röviden összefoglaló – számos televíziós csatornán sugárzott, illetve rádiószpotban elhangzott – társadalmi célú reklám eddig közel 9 millió nézőhöz és hallgatóhoz jutott el.
 
A deviza alapú hitelesek által kézhez kapott elszámolási értesítők tartalmát, a – jelentős mennyiségű adat ellenére – leginkább közérthető formáját az MNB 20-22 fogyasztóvédelmi civil szervezettel közösen alakította ki, a pénzügyi intézmények számára kötött formátumban és tartalommal. Az értesítők felépítése a következő: 1. a tisztességtelenül elvont összeg mértéke, a visszafizetéssel az elszámolás eredménye; 2. a forintosítás és az azzal kapcsolatos szerződésmódosítás; 3. a további tájékoztatási és jogorvoslati lehetőségek.
 
Bár az elszámolás összetett számítás alapján történik, az értesítő tartalmazza azokat az alapvető adatokat, amelyek alapján – a pénzügyi intézmény korábbi havi törlesztési kimutatásainak, illetve az értesítő által jelzett évenkénti fogyasztói befizetések adatainak összevetésével, továbbá önmagában azzal, hogy a pénzügyi intézmény késedelmes vagy normál törlesztésű elszámolást küldött-e ki – a fogyasztók meggyőződhetnek a banki számítás alapjainak helyességéről, s így arról, hogy pénzügyi intézményük megfelelően járt-e el. További számítási igény esetén a fogyasztók részletes –valamennyi figyelembe vett hiteltörténeti adatot (így havi kamatokat, árfolyamot) is tartalmazó – elszámolást is kérhetnek. Ezt pénzügyi intézményüknek az igénylést követő 5 munkanapon belül kell rendelkezésükre bocsátania, ám sok bank, pénzügyi vállalkozás saját honlapjáról is letölthetők.
 
Ha a fogyasztó az elszámolási értesítő értelmezése kapcsán segítséget igényel, az MNB személyes és telefonos ügyfélszolgálata, vidéken a Pénzügyi Tanácsadó Irodahálózat megyei irodái, valamint – egy jegybank pályázatnak köszönhetően – elszámolási információt nyújtó civil szervezetek állnak rendelkezésre.
 
Ha egy fogyasztó vitatja az elszámolási értesítőben foglaltakat, az annak kézhezvételétől számított 30 napon belül saját pénzügyi intézményénél tehet panaszt. Ha utóbbi 60 napon belül nem válaszol, vagy a fogyasztó nem ért egyet a válasszal, az MNB mellett működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) eljárását kezdeményezheti, ezután további jogorvoslati igény esetén pedig bírósági pert is kezdeményezhet a lakóhelye szerinti járásbíróságon.

Keresés