Tel: 06-1-201-4102 Email: ofe@ofe.hu
1012 Budapest, Logodi u. 22-24.
KEZDŐLAP - Bemutatkozunk - Tevékenységünk - Gyakori kérdések - Kapcsolat

Hírek - Sajtószoba - Belépés az egyesületbe - Rendezvényeink - Online tanácsadó iroda - Média kampány - Publikációk, előadások - E-learning - Kiadványaink - Reklám és fogyasztóvédelem - Békéltető testület - Jogi kalauz - Nyilvántartások, adatbázisok - Linkgyüjtemény - Nemzetközi kapcsolatok - Archívum

Hasznos tudnivalók:

Fogalomtár


Támogatók:








Tevékenységünk

Kiemelkedően közhasznú non-profit szervezet

Egyesületünk, olyan kiemelkedően közhasznú non-profit szervezet, amely helyi fogyasztóvédelmi csoportok szövetségeként, és országos érdekvédelmi csoportosulásként is működik. Az OFE tagsága magában foglalja Magyarország minden megyéjének regionális fogyasztóvédelmi csoportjait, valamint több város helyi fogyasztóvédelmi szervezeteit. Erejét főként az egyéni és szervezeti tagok önkéntessége adja – a különféle területek (jogi tanácsadás, élelmiszerbiztonság, pénzügyek, média és PR) szakértőin kívül jelenleg több mint 1000 önkéntes kapcsolódik be munkánkba, idejüket és szakértelmüket a fogyasztóvédelemnek és az egyesületnek szentelve.
 
A fogyasztók tájékoztatását a média, saját havonta megjelenő lapunk (Kosár - a fogyasztók magazinja), valamint fogyasztóvédelmi témájú, ingyenes tájékoztató kiadványainkon keresztül (pl.: bankhitel, életbiztosítás, társasutazás, élelmiszerbiztonság, megtévesztő élelmiszercímkék, elektronikus kereskedelem, vásárlás, jótállás és szavatosság, közétkeztetés, gázmérőórák) végezzük.

Az egyesület legfontosabb céljai

■ A fogyasztói érdekek képviselete a jogalkotásban és az alternatív vitarendezési fórumokon.
 
■ Közérdekű keresetek kezdeményezése a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot vagy szerződéses feltételeket alkalmazó közszolgáltatók ellen, a fogyasztók széles körét érintő ügyekben.
 
■ A fogyasztók képviselete a helyi önkormányzati rendeletek megalkotásánál, a hatósági árak megállapításánál és a békéltető testületi eljárásoknál.
 
■ Fogyasztóvédelmi oktató programok szervezése.
 
■ Kutatások és kampányok szervezése a kereskedelem és a szolgáltatások terén (beleértve a pénzügyeket, a közüzemi szolgáltatásokat, a tömegközlekedést stb.).
 
■ A regionális és helyi fogyasztóvédelmi tanácsadó központok hálózatának működtetése, erősítése, fejlesztése.
 
■ A fogyasztók, a helyi fogyasztóvédelmi szervezetek tájékoztatását, valamint a tanácsadó központok tevékenységének támogatását szolgáló OFE-TÉKA információs rendszer aktualizálása és bővítése.

Együttműködés és jogorvoslat

Az OFE és a hatóságok közötti együttműködés 1997-ben, a fogyasztóvédelmi törvény megszavazása után kezdett szorosabbá válni, erősödni. Eredményesen működünk együtt regionális és helyi szinten, jó kapcsolat van a helyi önkormányzatok és helyi vagy regionális szervezeteink között. Az 1997-es fogyasztóvédelmi törvény és más jogszabályok lehetőséget biztosítottak az OFÉ-nak arra, hogy pert indítson néhány szolgáltató ellen, melyek tisztességtelen gyakorlatot és szerződéses feltételeket alkalmaztak a fogyasztók széles rétegét érintő ügyekben. Például:
 
■ Legfontosabb jogi lépéseink közé tartoznak az energiaszolgáltató cégek ellen indított perek, mivel azok egyoldalúan megszüntették korábbi számlázási rendszerüket. Később pert indítottunk – többek között – a harmadik legnagyobb magyarországi kábeltévé szolgáltató, valamint egy jelentős távközlési cég ellen.
 
■ 2004 áprilisában bepereltük a Fővárosi Önkormányzatot és a Fővárosi Csatornázási Műveket, a szolgáltatót terhelő költségeknek a fogyasztókra való rendszeres, jogszerűtlen áthárítása miatt.
 
■ Egyesületünk 2004 novemberében jogerősen pert nyert a Vodafone Rt. ellen, a társaság által alkalmazott Általános Szerződési Feltételek (ÁSZF) egyoldalú, tisztességtelen és jogszabályba ütköző módosítása miatt. A Fővárosi Ítélőtábla jogerősen kimondta, hogy az adatforgalom függvényében korlátozott GPRS szolgáltatás, valamennyi szerződő félre kiterjedő hatállyal érvénytelen.
 
■ 2005. decemberében a Malév Rt. ellen nyertünk pert jogerősen. Az ítélet kimondja: jogosulatlan az a gyakorlat, mely szerint a repülőjegy kiállítás után a légitársaság díjat szed, a jogsértő gyakorlatot meg kell szüntetni.

Hazai és nemzetközi kapcsolatok

Az egyesület az évek során szoros kapcsolatot épített ki úgy az európai, mind a nemzetközi fogyasztóvédelmi szervezetekkel. 1997-ben a Consumers International (Fogyasztóvédelmi Világszervezet) teljes jogú tagjává vált, 1999-ben a BEUC (Európai Fogyasztók Szövetsége) társult tagja, majd 2004-ben teljes jogú tagja lett. Az OFE szakértői Magyarország, valamint Közép- és Kelet-Európa fogyasztói érdekeit képviselik és hangsúlyozzák a nemzetközi konferenciákon. Európa számos országának fogyasztóvédelmi szervezeteivel állunk kapcsolatban.

Széleskörű tájékoztatás

Az OFE elsődleges feladata a fogyasztók tájékoztatása aktuális témákról, ezért intenzív kapcsolatot ápolunk az írott sajtó és az elektronikus média munkatársaival; a Magyar Távirati Iroda, a vezető közszolgálati és kereskedelmi televíziók és rádióállomások, a véleményformáló napilapok és egyéb folyóiratok közzéteszik sajtóközleményeinket. A magyar fogyasztók érdekeit és a szervezetet gyakran képviselik szakértőink élő vitaműsorokban és egyéb tájékoztató programokban. Honlapunk (www.ofe.hu) megbízható forrásul szolgál nemcsak a fogyasztók, hanem a média és a különböző ágazatok szakemberei számára is.

Keresés